mandag 24. oktober 2011

Fine folk

Verden er full av fine folk. En av disse er Eirik Mills, prest i Uranienborg menighet. Jeg har visst om Eirik lenge, for som meg så er han her nede minst et par ganger i året, og er- som meg- fast inventar i butikken hos Mike og John. Endelig treftes vi da, og hadde en lang og fin prat.
Eirik er her med grupper to ganger i året; en "menneskerettighets-gruppe", og en "preste-gruppe"
Han sa så fint at det ble mer eller mindre samme turen; om du leser Bibelen eller FNs menneskerettigheter så blir resultatet det samme: Palestina er et eksempel både på manglende rettigheter og på manglende forståelse av hva Jesus står for. Klinger godt i ørene mine. ( dette er ikke akkurat slik han ordla seg, men innholdet stemmer)
Eirik importerer også palestinske varer til Norge , søk på GODGAVE.no

Samme dag som jeg traff Eirik, traff jeg en annen flott fyr. Han heter Firas Mukarker, og er fotograf av yrke, har studio oppe i Beit Jala. Han er forlovet med ei palestinsk/syrisk/svensk dame, og skal nå snart reise til Malmø og besøke henne for første gang.Han ville vite "alt" om Skandinavia og var dessuten interessert i hva jeg drev med. det resulterte i at jeg skal få bruke bildene hans på bloggen min uten vederlag.
I og med at kameraet mitt har "sukkersyke" og bare virker litt en gang i blant, så er det extra fint.
Jeg har altså ikke kjøpt kamera. Bruksanvisning på arabisk er til lite nytte, og når betjeningen i butikken ikke skjønte hvordan det virka så,ga jeg opp foreløpig.

Jeg må også fortelle om Jasmin. Hun er sveitsisk, og er EAPPI i Hebron. Henne har jeg truffet flere ganger og sammen har vi ( nesten) løst alle verdensproblemer. Vi har prata og plukket oliven og glist og spist lunsj sammen og glist mer. Førr ei dame!!

Forleden kveld var jeg og hørte på et flott foredrag om Kairosavtalen. Det var forfatteren og initiativtakeren som fortalte. Det er mange ulike trossamfunn som står bak Kairosavtalen. Jeg skal ikke begi meg ut på å referere hva de sa, unntatt dette:"vi tror først og fremst på et godt liv før døden", og " evangeliene snakker ikke om hat og hevn, men om ærlig og ikke-voldelig motstand. Rettferdighet er verdensomspennende."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar