torsdag 20. oktober 2011

Tanker om små og store ting.

Jeg har vært sliten og litt deppa de siste dagene. Sliten- fordi det er krevende å plukke oliven i solsteika, deppa- fordi jeg føler mer og mer på kroppen at palestinernes hverdag hele tiden gjøres vanskeligere av de israelske myndighetene. Jeg er opptatt av at Israel kaller seg selv det eneste demokratiet i Midt- Østen. Demokrati, er ikke det av folket og med folket?
De har vel ordene sine i behold hvis de betrakter bare jødene som folk, og resten som avskum. Slik opplever jeg at det er her. Jeg blir så forferdelig trist og oppgitt.
Ikke fatter og begriper jeg at hele verden bare kan la dette skje. La gå at folk er uenige politisk, men denne systematiske nedverdigelsen og hundsingen, den er ingen stat verdig. Demokrati???
Apartheid,- det er ordet.
Folk her blir satt i fengsel for de underligste saker hvis israelske myndigheter tror at det kan være " en trussel mot sikkerheten". Jeg hørte en historie forleden som er helt tragikomisk:
I 2003 var det mye bråk mellom israelske og palestinske myndigheter i Betlehem, og det ble innført portforbud. Det fantes imidlertid noen kuer her i Beit Sahour, og melken fra disse ble i skjul fordelt mellom de som trengte det mest. Etterhvert kom dette israelerne for øret, og tiltak måtte iverksettes; kuene ble arrestert.
Begrunnelse: De var en trussel mot sikkerheten! Kuene i Beit Sahour kalles visst fortsatt for "terroristkuer".
Historie 2: Noen jøder begynte å bygge en outpost ikke langt fra en palestinsk landsby. Det sto et lite hus på plassen hvor jødene ville bygge og bo, så dette huset ville de rive. Kvinnen som eide huset, ble selvfølgelig husløs. Huset ble av en eller annen grunn stående. I følge historien( som nok ikke er helt sannferdig), reiste kvinnen til USA, konverterte til jødedommen, og kom tilbake til huset sitt....
Det som er sant; er at bosetterne kommer fra hele verden, og at mange har et ytterst fjernt forhold til jødiske gener og jødisk tradisjon. Med det gamle testamentet i hånda krever de sin "gudegitte rett" til å bygge og bo på privat palestinsk eiendom OG til å gå løs på bøndene som har dyrket jorda si i hundrevis av år.

Ja, jeg blir deppa.

Ellers så har jeg nå satelitt_TV med hundrevis av kanaler. Jeg satt her en kveld og trykket meg fremover i kanalmengden, det var ganske interessant. Jeg har 3 nyhetskanaler på engelsk, det er greit. Det er noen få sportskanaler, og også noen kanaler for barn. Såpeopera og amerikanske filmer finnes også.
De øvrige er delt i to hovedgrupper: Alvorlige menn som (sikkert) diskuterer alvorlige ting, og vakre damer som synger og danser. Et stort flertall av mennene bar de underligste hodeplagg
( sett med norske øyne). Alle varianter av kufia ( palestinaskjerf) mer eller mindre likt Yassir Arafat. Noen fra Saudi - Arabia eller nedover der, var innhyllet i hvite gevanter. Nordafrikanere brukte ulike former for hatter/luer, den ene flottere enn den andre.
Rart at europeere er så opptatt av arabiske kvinners hodeplagg, de skulle heller se nærmere på mennene, her er det mye å hente som sikkert beviser ett eller annet! (?)

I går kveld var jeg på en flott konsert oppe på Peace center i Betlehem. Det var Falun Peace Choir sammen med et kor fra Ramallah som hver for seg og sammen hadde et strålende program. Falunkoret har eksistert i 26 år, og har turnert verden rundt. Bra saker.

Nå får jeg se til å komme meg ut på jakt etter et nytt kamera.
Jeg klarte forresten å miste pungen min her forleden, gudene må vite hvordan, så nå er jeg et Visakort + 900 shekel fattigere. Jeg er et rotehue.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar