torsdag 6. oktober 2011

Deheisha camp

Dagen startet nede på JAI hvor hamargjengen traff Baha og kjøpte oliventrær. Omvisning og orientering i grotten der nede. Kanskje var det denne grotten hvor hyrdene på marken fikk englebesøk for 2011 år siden? Vakkert og fredelig er det i hvert fall-
Så dro ti opp til Deheisha camp, og tilbrakte resten av dagen der.
Deheisha er stedet hvor jeg handler broderier, et sted jeg kjenner godt, og folk jeg kjenner godt. For de andre var det første gangen. Det er ikke lett for meg å betrakte Deheisha med "fremmede" øyne.Dagen ble i hvert fall slik jeg hadde håpet. Orientering av lederen for Fhoenix center,- Naji, omvisning i leiren med eldste sønnen Mourad, lunsj på senteret og så hjem til Suheir( min broderi-kontakt) for mer informasjon, kaffe, broderikjøp og samtale. Vi var også nede hos de som støtter sultestreikende politiske fanger.Det pågår nå støtteaksjoner over hele Palestina. Per i dag sitter det 6000 politiske palestinske fanger i tilsammen 22 israelske fengsler. Noen har sittet over 20 år. Det er hundrevis av umyndige fanger. Mange sitter uten rettergang, og uten at de er siktet for noe bestemt. Dette gjør den israelske regjering i " Midtøstens eneste demokrati".Noe fanger sitter på total isolasjon i månedsvis i celler på 1x1 meter uten lys.
Det som kanskje har berørt hamargjengen i enda større grad, er at de klokka fem i natt reiste ut til sjekkpunket og så med selvsyn hvordan situasjonen der er for de palestinerne som skal inn på jobb i Jerusalem. Trengsel, kaos,venting i timesvis... Et par av deltagerne sa: min tidsregning heretter blir før eller etter sjekkpunktet den 6. oktober. De hadde ikke så mange ord. Ord dekker ikke dette vanviddes åsted.
Ja, i likhet med meg tenker gruppemedlemmene at HER skulle statsmennene ha stått en grytidlig morgen. HER skulle de kjent på kroppen hva "sikkerhetsmurer" og okkupasjon virkelig betyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar