mandag 17. oktober 2011

Litt av hvert på en mandag

I dag morges dynket jeg ufrivillig kameraet mitt med Sprite. Ikke vellykket. Jeg må nok spandere på meg et nytt et, og dere må vente litt før det kommer flere bilder.
Bortsett fra det, så har dagen vært utmerket.
I går etter plukkinga, støtte jeg på et kjent fjes oppe i Betlehem. Hun heter Barbro, er svensk, og var her på olivenplukkinga i fjor.
Denne gangen var hun her for å feire at de nå skulle starte noe som heter " East Jerusalem Y`s men and Womens club.Jeg kjenner til Ys men fra før. For 25 år sida var jeg aktiv i tilsvarende på Hamar. ( dette er en organisasjon i tilknytning til KFUM/KFUK) Jeg ble derfor der og da innbudt til å være med på stiftelsesmøte/middag i Jerusalem i dag.Det var også en annen svensk kvinne fra plukkegruppa som skulle dit.
Først i dag plukka vi oliven, men sto dro jeg hjem for dusj og skift. Iført mitt håndbroderte og vakre palestinske skjørt gikk vegen til sjekkpunktet. Hazem kjørte. Han stoppa på vegen for å kjøpe en pose ferske wienerbrød, tok ett sjøl, og resten var til meg og min svenske venninne. Ingen protester hjalp.
Så sjekkpunkt, buss og opp til YMCA (KFUM) i Jerusalem.Der var det meget høytidelig med taler og ritualer og musikk og lys og alt som dertil hørte. Etterpå var det stor middag på Golden Wall hotell. Hvis dere har sett "arabiske netter" på ett eller annet TV- program, så var det omtrent slik. Full pakke på alle vis med kelnere i tradisjonelle kostymer, all verdens retter, vin, gnistrende stjerneskudd, palestinske rytmer, dans + flere taler + presanger. På tak-terrassen var det strålende utsikt over den hellige staden.
Som sagt; full pakke.
Jeg hadde dessuten en lang og koselig prat med lederen av YMCA,ei flott kvinne som mer enn gjerne vil ta i mot meg og gjester fra Norge ved en senere anledning.
En aldeles super dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar