lørdag 27. oktober 2012

Eid al- Adha

Det er høytid i Palestina. Eid al- Adha. Fire fridager for mange,- litt som jula hjemme. Høytiden har en lang forhistorie som jeg bare kjenner brokker av. Imidlertid så minnes man at Abraham ville sjenke sin sønn Ismael(!) til Gud. Likeheten til Bibelen er påfallende- her også.
I stedet så slaktes det nå sauer og geiter over en lav sko. Den siste uka har det hørtes breking og mekring fra alle gårdsrom. I dag er det stille - de fleste dyrene måtte bøte med livet i går morges.
Dyrene slaktes ved at de stikkes i hovedpulsåren i halsen slik at alt blodet renner ut. Blodet blir ikke brukt, det er imot Koranen. Så blir dyret flådd, og parteringen begynner. Stort sett alt blir brukt til mat. Jeg fikk minner om min barndoms juleslakting da jeg bivånet dette i går. - Beklageligvis glemte jeg å ta bilder!!
To brødre sto for slaktinga som skjedde ute på gårdsplassen. Etter partering ble slaktet fordelt i ulike hauger, alle i familien skulle ha sin skjerv, dvs. alle som hadde familie ( les kone). I dette tilfellet ble det 4 hauger som så ble levert til de repektive kvinnene.
Da jeg ankom klokka halv ni, var ungene alt stripynta i sine nye klær, og løp rundt og lekte. Ungene får spise all den snopen de vil denne dagen, og får dessuten litt penger av alle som kommer innom.

Jeg hadde ikke blitt buden hjem til familens datter, og syntes vel det var litt snålt,- de var jo alltid så ivrige etter å ha meg på besøk. Vel, vel, - jeg hadde det bra der jeg var ( hos en svigerdatter).
Etterhvert kom forklaringen: På Eids første dag, er alle kvinnene hjemme. De får i tur og orden,- eller samlet,- besøk av sine mannlige biologiske slektninger og de største barna. Det serveres småkaker og te, samt at kjøtt ( og noe penger) blir overlevert til kvinnen i huset.
Hun jeg var hos, fikk altså besøk av sine 2 brødre med barn, mens mannen - sammen med sine brødre -gikk til sin søster og mor.
Slik var sammenhengen og årsaken til at jeg ikke ble en del av selskapelighetene. Man lærer så lenge man lever.
I dag, på Eids andre dag,- kan kvinnene besøke hverandre.
Vi har alle våre uskrevne regler,- hvem ville vel stikke innom naboen eller en venn sånn midt på julekvelden??

Kan også fortelle at et lam med slaktevekt på omtrent 40 kg, koster 1000 NIS eller deromkring, -2 ukers lønning for en vanlig arbeider.

I dag skal Baha og jeg til slakteren! Jeg skal få kvernet kjøttdeig,- i morgen skal jeg servere norsk middag her for en skokk med folk. Gleder meg veldig, men er ørlite bekymret også, det er ikke lett å finne fram til de råvarene jeg trenger. Irriterende er det også at jeg er totalt avhengig av å kjøpe israelske varer!!!
Rapport følger etterhvert.
I mangel på blodige slaktebilder, legger jeg heller ut et bilde av den vakreste lille 4-åringen i Betlehem.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar