søndag 7. oktober 2012

GODE VENNER

Jeg er så inderlig takknemlig for alle gode venner her i Palestina!
Nå har jeg gått/kjørt fra hjem til hjem og vi er så glade for å se hverandre, - store som små. Særlig koselig er det jo når ungene stormer frem og roper Elda, Elda og har bøttevis med klemmer og kyss.

Det er imidlertid mye vanskeligheter her nå på ulikt hold Prisene har steget mye, og går stadig oppover. Folk raser mot de palestinske myndighetene som de mener skor seg på befolkningen. All import fra Israel er tollbelagt, og så legger PA på enda mer enn før- sies det. I dag har det ikke vært kyllinger på markedet. Det er "statsdrevne" kyllingfarmer, og hvis jeg har forstått riktig så har ikke de slaktet nå fordi folk ikke har råd til å kjøpe. Prisen har vært fordoblet sist uke, men alle priser er svært ustabile, og de fyker opp og ned på enkelte varer.Hvetemelet er dyrere og dårligere, så nå blir brødene bakt i  mindre størrelse hos bakeren. Tomatprisen har økt 50%

I tillegg til dette, er bosetterne mer og mer aggressive, og IDF står og ser på, - eller de beskytter sine egne. Nå blir igjen oliventær brent, olivenplanter rykket opp, landområder konfiskert, outposter dukker opp flere steder, bønder og landsbyer trakkasert..... Jeg har ikke opplevd det så intens før på de årene jeg har vært her.
Alle snakker om alt dette, så jeg får en mengde informasjon og har ikke helt oversikt. Inntrykket så langt, er at folk her protesterer mot egne myndigheter, men snart ikke orker å regere mot jødiske overtranp. Dette er et hardt prøvet folkeferd!

Som et resultat av at sigarettene har blitt så dyre her, så er elektroniske sigaretter det helt store her nå!! Jeg prøvde de en gang på en eller annen flyplass for et par år siden- uten å bli overbevist,- men nå er de for fullt å markedet.
Kanskje jeg også skal prøve igjen??
Det handler altså om en batteridrevet "sigarett" som kan fylles med ulikt innhold og som avgir litt vanndamp. Likheten med vannpipe er stor, kanskje derfor de er så populære her nede.
Jeg skal nå uansett ha en røyk til før jeg tar kvelden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar