fredag 5. oktober 2012

HJEMME IGJEN

Beit Sahour, fredag kveld.
Så sitter jeg med laptopen på fanget her som så mange ganger før.
Det har vært en fin dag. Reisen gikk fort og greit, jeg måtte ikke juge( så veldig)mye i den israelske kontrollen på grensen, og Hazem ventet på andre sida og brakte meg trygt hit etter å ha vært innom en minibank, en butikk og Baha på hjemveg.
Her ventet Munira og Raja med lunsj, med nye gardiner og nyvaska leilighet og nytt på badet. Jeg er bortskjemt.
Imidlertid gjorde vi en acstikker på vegen som IKKE var trivelig.
Her i Beit Sahour er det et sted som kalles Ushe Grab. I sin tid var det en grensestasjon mot Transjordan. Siden 1948 har det da vært palestinsk/ okkupert israelsk område. Jeg har skrevet om Ushe Grab tidligere fordi  "woman in Green" , en jødisk erkeortodoks kvinnegruppe har hatt mange fremstøt mot plassen fordi de vil at det skal være jødisk land. Vel, nå har de vunnet frem. Per i går kom jødiske aktivister, soldater og bosettere og erklærte stedet for jødisk. Nå vaier det israelske flagg overalt, soldatene er på plass, og bosetterne begynner å komme. Ingen kan gjøre noe. Folk er svært redde for bosetterne som ofte er utstyrt med våpen. Isralske militære har En oppgave: å beskytte sine. Jeg vet ikke mer enn dette nå, men regner med å bli oppdatert.
Jeg opplever det som skikkelig ille; midt inne i Beit Sahour vaier nå israelske flagg. Jeg har ikke skjekka nyhetene om noen i det hele tatt har tatt seg bryet med å skrive om det,- antagelig ikke. Skriver mer om dette når jeg vet mer.
Mye hyggeligere var det å treffe Hamargjengen og å spise middag sammen med de i kveld. De hadde flotte, men travle dager forsto jeg. I morgen sto Jeriko og Dødehavet for tur.
Sjøl skal jeg treffe ulike venner fra tidlig til sent i morra,- gleder meg!!
Nå gleder jeg meg til senga!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar