tirsdag 2. oktober 2012

MANGT OG MYE

I går kom jeg med brask og bram til Jordan. Jeg fløy med nydelige Royal Jordanian Air, og koste meg underveis mellom Berlin og Amman. Vi begynte å nærme oss Amman og hadde startet med innflyvningen, da det skjedde: Plutselig, ut av intet, var det som om flyet kjørte rett inn i en mur av betong. Pang! Vi falt, vi krenget voldsomt, vi datt og vi krenget på nytt , vi flaksa. Folk ombord var mer eller mindre hysteriske,- skrek og ulte og... Rimelig heavy. Det hele varte ikke så mange minuttene, så ble det mere "normal humpete veg" ei stund, og de fleste pustet roligere. Jeg var ikke redd, og det var så godt å registrere. Jeg tenkte et øyeblikk eller to at det var fint at jeg var i Jordan, for da kunne Martha ivareta det som måtte komme. Ellers registrerte jeg mer hvilke reaksjoner som var rundt meg.
Vi flaksa videre, og gikk etterhvert inn for landing med veldig høy fart( tror jeg), det ble sterk oppbremsing og mye hopsidaisy før vi stoppa nede på runwayen og folk klappet mye og lenge. Da var vi IKKE på den flyplassen vi skulle ha vært, men på Marka, en egentelig nedlagt flyplass i Amman.
Nå ja, nede var vi. En passasjer trengte legehjelp pga pustevansker, resten var uskadet, men mange var redde og opprørte.
Jeg vet ikke hvor alvorlig det hele var, men  jeg tror det var mer enn middels spesielt.
Jeg hadde telefonkontakt med Martha flere ganger. Hun og Liam var på hovedflyplassen og venta på meg. Informasjonen der var mangelfull,-det eneste sikre var at ingen fly landet der, og at det var en voldsom storm i lufta.
Alt det her tok naturlig nok sin tid,så jeg ringte til Kjetill og fortalte historien.Det som var værst var at jeg hadde så lyst på en røyk, sa jeg, men han var ikke helt enig i prioriteringen min.
To- tre timer forsinket kom jeg i drosje til Martha og Liam, og det smakte himmelsk med hjemmelaget fårikål og to store glass rødvin!!

I dag har jeg tatt det svært med ro. I kveld har Martha, Liam og jeg både handla litt og hatt en nydelig og avslappet kveld sammen.
NB: Martha og Liams store greie er at de snart skal bli " foreldre" til to halvstore katter! De folka er enda mer kattegærne enn meg, så hovedemne nå er NAVN TIL KATTER. Per i kveld så er det Roald til hankatten, og Embla Leverpustei til hunkatten. Fortsettelse følger..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar