mandag 29. oktober 2012

Gode dager

Det er en utrolig fullmåne over Palestina. Kvelden er svart og mild.Rundt om i alle hjem, enkle eller flotte,- går livet sin vanlige gang. Klær skal ordnes, mat skal lages, unger skal legges.
Det er siste dag i Eid, i morgen er det jobb og skole igjen. Nå er det "for sent" å slakte. Dagen i dag feires fordi pilgrimene nå forlater Mekka.
I forgårs fikk jeg servert "mænsaf" oppe i Deheishe. Det er utrolig godt, og en av mine absolutte favoritter i matveien. Hovedingrediensene er tynt brød (lefse), ris, lammekjøtt, youghurt. Mmmmm.

I går inviterte jeg til norsk middag! Soppsuppe ( gul trompetkantarell fra Furuberget), skikkelige kjøttkaker med kokte poteter og kålstuing, salat, fruktcoctail med krem og "norsk" kaffe. Alt gikk unna og smakte nok godt for palestinske ganer. Kålstuinga var mest populær, der måtte jeg fram med oppskriften.

Det er ganske artig å kjøpe kjøttdeig. Sammen med tolk gikk jeg til slakteren. Inne i et kjølerom hang okseskrottene på rad. Slakteren fant en dertil egnet kniv.og skar av et passende lårstykke. Det viste seg å være nøyaktig så stort som jeg hadde bedt om,- 2 kg.
Så ble kjøttet delt opp og putta i ei kvern med ønsket finhetsgrad. Ta med en løk, takk! OK. Jeg vil ha det kvernet en gang til, og så litt saltet. OK.

Deretter var det bare å spe og å steke som vanlig!! Gode ble de, og det var utrolig koselig å ha huset fullt av kjøttkakespisende venner!

Den siste uka har jeg vært i veldig god form,- det er så herlig!! Hvis jeg bare holder meg unna oppoverbakker, så er livet helt supert. Jeg er så takknemlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar