mandag 12. mars 2012

KEY TO RETURN/ MOFTAH AL-AWDA

I dag kjøpte jeg meg lunsj på The Square; bagel med røkelaks, salat, hvitvin, filterkaffe. Jeg er jo nesten stamgjest der, så iblant snakker jeg litt med servitørene. I dag var det Mahmoud som serverte.
Har du vært i Aida Camp, spurte han. Joda, flere ganger. Se her, sa han og dro fram kameraet sitt og viste meg noen bilder som var tatt tidligere på dagen.
Inngangen til Aida camp er en port, og over porten henger det en ti meter lang nøkkel av jern,- selve symbolet på palestinernes kamp for å få vende tilbake til landsbyene sine som de ble drevet ut fra i 1948.
I dag har denne nøkkelen midlertidig blitt demontert og lastet på en trailer med kurs for Haifa,- og så skiping til Berlin.
Hvem som konkret står bak prosjektet, vet jeg foreløpig ikke, men nøkkelen skal stilles ut på "7th. Berlin biennale for contemporary art". Bildene Mahmoud viste meg, var altså av nøkkelen på veg ned på lastebilen, pyntet med tyske flagg.
Mahmoud er født og oppvokst i Aida, og syntes dette var veldig sårt og rart, men var også stolt over at DERES symbol skulle vises frem i Tyskland. Nøkkelen skal tilbake innen 1. august i år. Gud gi at riktig mange vil se den og tenke...

Historien slutter ikke der: I forbindelse med dette prosjektet hadde man fått laget et " pass" til nøkkelen. Et tilsynelatende gyldig palestinsk pass som var utfylt etter alle kunstens regler på arabisk og engelsk. Schengenstempel,navn, alder, utløpsdato osv. Jeg var kjempeimponert over ideen, og spurte om han ikke kunne ta med dette passet også i morgen. Da skulle jeg ta med kameraet mitt og ta et bilde. Du kan få mitt, sa han,- jeg kan skaffe meg maken, det er utdelt noen av disse i leiren, og min mor har originalen!!!!
Jeg ble nesten på gråten rørt og takknemlig. Jeg legger ved bilde av klenodiet, men vet ikke hvor skarpt det blir.
Han ville også at jeg skulle besøke moren hans, og det skal jeg gjøre! Telefonnummer er utvekslet.
Jeg er så takknemlig!

1 kommentar: