tirsdag 6. mars 2012

SUPERTIRSDAG?

Supertirsdag er vel i USA, det, men jeg skal slett ikke kimse av min tirsdag heller.Sol, vårvær, olivenplanting, på restaurant med Nisreen. Fullmåne.

I går forberedte jeg meg på olivenplanting, og skulle gå til innkjøp av gummistøvler. Mike slang seg med. De prøvde  først å selge meg  nesten ekte Timberwolf, men jeg sto fast i troen og sa - gummi- støvler. Mange og lange turer på lageret. Joda,- fram dukket noe ubegripelig stygt og svart noe. Gummien er omtrent som i et bildekk, og passformen tilsvarende. De er dessuten ikke like inni, og ser klart ut som om de er skåret av med kniv (på øyemål). Under den ene står det " made in Israel", under den andre står det ingen ting. Jeg kjøpte, og i dag er de tatt i bruk. Jeg fikk tips om at de etterhvert kunne tennes på som demonstrasjon foran en israelsk tank! God idé. Det skal likevel sies, de holdt meg tørr på beina!

Sammen med 11 norske ungdommer og tilsvarende mange palestinske, har jeg plantet oliven oppe ved Al Khadr,- et distrikt jeg har vært i flere ganger før. Den digre bosettingen Efrata ligger like ved, og breier seg stadig utover. I går hadde ungdommene vært i Efrata, og snakket med bosettere der. Det hadde nok ikke gått så greit. En av de unge var kjempeprovosert og rasende gal,- han hadde endt opp i en " diskusjon" med en settler, og det må bare gå rett til skogen. Dere vet: det er vårt land og har alltid vært det -eiendomspapirer for palestinerne er falske - du har ikke bevis på at vi ikke hører til her- osv...Den stakkars ungdommen hadde ikke trodd sine egne ører. Nå skulle han reise ned hit igjen til høsten og "ordne opp" Ja, ja. Det er flott med initiativ og overmot.

Jeg skal ikke tøyse med  det,- er det noe som trengs her nede så er det folk som VIL kjempe for palestinernes sak. Vegen er lang.
Nå for tiden er det et rush av arrestasjoner over hele Vestbredden. Unger fra 12-års alderen blir tatt med og putta inn. Kloakkvann,- tåregass,-gummikuler. Sikkert steinkasting også, jeg mener ikke å underslå all den bitterheten som finnes hos palestinerne, særlig blant ungdom.Motstandskamp eller terror????
Jeg tutler med mitt, og tror ikke på vold,- men på boikott av Israel på alle plan. ( selv en en israelsk støvel..)

I morgen kommer Martha!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar