søndag 18. mars 2012

SETTLERE

Så ble det nærkontakt med settler denne gangen også.
I dag reiste jeg sammen med 20 unge dansker, to  EAPPIE-folk og Baha - opp til det feltet hvor nordmennene fra Rønningen ble skjelt ut, og hvor alle 200 trærne etterpå ble røska opp.
Vi hadde med oss 200 nye planter og satte igang.
Arbeidet gikk fort og fint, så vi var nesten ferdige da jeg gikk bort mot enden av jordet for å ta bilder.
Opp skråningen kom det et kvinnemenneske, og klesdrakten fortalte på lang lei at det var en settler.
Shalom- sa hun. Salan- sa jeg. Hvem er du- sa hun. Jeg er Elda-sa jeg,- hvem er du? Hun var Margot fra bosettingen like i nærheten.
Hva gjør alle disse folka her- sa hun. Som du ser så graver de- sa jeg.
Hva gjør du da-sa hun. Akkurat nå tar jeg bilder - sa jeg.
Intelligent samtale????
Det fortsatte litt på samme måten, jeg ga null informasjon,men svarte litt løst ut i lufta. Riktignok var det jo fristende å provosere, men til hvilken nytte? Det ville likevel gått ut over bonden eller de andre.
Hun prøvde å prate med en EAPPIE- mann også, uten å bli klokere. Så gikk hun litt unna og begynte å snakke i mobilen - vi var ferdige og forlot stedet. Jeg håper at historien slutter der,- men kanskje blir alle trærne røska opp for andre gang.
I så fall må vi tilbake og plante minst 250 nye oliventrær. KEEP HOPE ALIVE.

Planene mine for i ettermiddag måtte endres, beina mine protesterte iherdig etter all tråkkinga på jordet. Nå er det varmeflaske som gjelder. Alt har sin pris. Det nederste bildet viser Herodion. Det er et kunstig oppbygget fjell som kong Herodes fikk bygget. ( han dere vet som drepte alle guttebarn i Betlehem da han hørte rykter om at det skulle fødes en ny konge. ( Jesus) Det inneholder en borg/slott, muligens er Herodes sjøl gravlagt et sted inni der også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar