torsdag 7. oktober 2010

http://www.recept.nu/1.310554/nawal_zaaroura/soppor_grytor/kottfars/maklobe

Tja, overskriften ble noe spesiell. Den henviser til en side hvor du finner oppskrift på Maklobe-en av mine matfavoritter her nede. Maklobe betyr visstnok opp-ned-mat. Jeg så at oppskriften har mer kylling enn ris,- men i virkelighetens verden er det motsatt. I maklobe er det mye ris, mye poteter, mye squash, mye auberginer, mye urtekrydder og litt kylling.
Jeg har spist det nå i kveld. Huda, min gode venn, sendte med meg et stor porsjon da jeg var oppe der forleden. Godt, godt.
Hun klaget over prisen på grønnsakene i år. Men hva med kylling, sa jeg,- er den også blitt dyrere? Neida, blåste hun,- men hva skal man med kylling hvis man ikke har grønnsaker?
Slik kan det også sees.
Ellers så har jeg visse vanskeligheter med innkjøp her. Det aller, aller meste er israelsk.( bortsett fra kylling og de fleste grønnsakene) Jeg kan tenke boikott så mye jeg vil,det hjelper ikke.
Hvetemel er israelsk. Juicen er israelsk ( det hender at jeg finner palestinsk),vaskemidler, hygieneartikler,alt i boksevarer..
Sigaretter og vin er herfra, det er jo noe!
Jeg skulle ønske jeg forsto av etiketten hvor i " Israel" tingene kom fra, for en mengde varer blir produsert langt her inne i Palestina på de jødiske bosettingene. Min hebraisk er - mildt sagt- utilstrekkelig,-det eneste jeg begriper er at varene har hebraiske skrifttegn i stedet for arabiske!
Alt dette er selvfølgelig også et stort problem for mange butikker,- de ønsker å ha et godt vareutvalg, men må bite i det svært så sure eplet.Også import fra andre land blir i stor grad regulert av israelske myndigheter.
For å si det på en annen måte,- det er veldig mye lettere å boykotte israelske varer på CC enn her.
Da jeg i stad kikka etter oppskrifter på maklobe, kom jeg over en fin side. Den heter -Behind the wall- og har mange fine artikler om livet bak murene.
Murer, ja. Jeg hørte forleden at flere nå kaller Betlehem for en ghetto, og har ingen problemer med å forstå ordbruken. Innenfor murene her går nå livet sin gang,- men ikke prøv å flytt på deg!
Helt til slutt i dag: Av en eller annen grunn går klokka på bloggen riv rav ruskandes gæli. Dette skriver jeg klokka 22.50, men det skal bli spennende å se hvilket klokkeslett som dukker opp unger innlegget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar