mandag 4. oktober 2010

SMÅTT OG GODT

Så er jeg ferdig med å sove halve døgnet, og kan begynne å fungere normalt igjen.
Dessuten har temperaturen sunket en smule.
Nå venter de " store" tingene som f.eks. å anskaffe en leselampe ved senga, kjøpe et par tepper til mine (stygge) sofaer og anskaffe meg en gradestokk.
I forgårs var jeg på konsert her oppe i Beit Sahour, jeg har truffet gode venner herfra, jeg har prata med Mari ett eller annet som er her i sammen ærend som Martha var ( GoCY), og funnet ut at den samme Mari bor like ved tippinga på Hamar. Verden er ikke så stor, som bekjent.
Kjøpmannen på hjørnet er like blid som alltid, og Hazem- drosjesjåføren - like pålitelig.
I går kveld var jeg oppe hos familien Hilo. De har akkurat gifta bort dattera si, og mor Huda gå meg alle detaljer om forberedelser, forlovelse og bryllup. Et bryllup her nede er knyttet til ørten ulike og gamle tradisjoner, og gjestelisten var på ca. 1000. Alt dette skjedde i september, så jeg gikk glipp av det. Tusen gjester betyr imidlertid ikke mat til så mange, de kommer til den siste delen av bryllupet hvor hovedhensikten er å se og å bli sett, og å danse, danse, danse.
Jeg skal besøke de nygifte snart.
Jeg støtte også på en gjeng nordmenn som presiserte at de var her for å støtte KRISTNE palestinere. Vel og bra det, men hvordan ser de forskjell på kristne og muslimske palestinere??
En gruppe tyske speiderledere var dypt rystet over sine opplevelser her i Palestina. De hadde først vært i Israel, og trodde at alt var vel -helt til de oppdaget at jødene ( dvs den israelske regjering) ,bruker de samme hersketeknikker og fryktregimer som nazistene brukte under 2. verdenskrig.
Mange sov nok urolig etter denne erfaringen.
Jeg undres igjen og igjen: Følger ikke folk med på alt som blir skrevet og sagt om israelsk undertrykkelse, eller nekter de bare å tro det helt til de får det midt i kvitøyet??

Det er mer enn normal vannmangel her på grunn av heten og tørken. Grønnsak-avlingene har slått feil, og alt er dyrt. I kilo tomater koster 15 kroner, det er over dobbelt av det vanlige.
Jeg har en dusj som sildrer og renner, den skal jeg benytte meg av nå.
Vi snakkes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar