lørdag 30. oktober 2010

OG DET SKJEDDE I DE DAGER

Busslaster fulle av turister kommer og går til buss-stasjonen i Betlehem. Den ligger et kvartal unna Fødselskirken.

Jeg har aldri sett tilnærmingsvis så mange turister her før som det er nå. Folk fra alle nasjoner og tungemål,- som det heter. Først går en guide med vimpel eller paraply eller noe. Bak kommer gjengen,- utstyrt med et eller annet kjennetegn som viser hvor/ hvem de hører til.

Alle går inn i kirken, får sin informasjon på dertil egnet språk, står i kø for å komme ned i krypten hvor selve fødselsplassen og krybben var,- så ut igjen, tilbake til bussene og ut av Betlehem.

Kirken ( eller eg. 3 sammenhengende kirker for gresk ortodokse, romersk katolske og armenisk kirke), er stappfulle fra morgen til kveld.

Alt dette er selvfølgelig vel og bra.

Ellers i Betlehems gater er det knapt nok en turist å oppdrive,og souvernirhandlerne døser bak skrankene sine. Jeg snakket litt med min gode venn John i fem-tida i går. Han har forretning et kvartal fra fødselskirken. Han hadde i går solgt for 40 shekel,- dvs. 60 kroner. Ikke så mye å fø en familie på.

Årsakene kan være sammensatte, men jeg vil fortelle en historie jeg hørte for noen dager siden:

På en av gruppeturene hadde det vært noen svensker. På veg til Betlehem hadde de av guiden blitt fortalt hvordan de skulle oppføre seg i Betlehem: Ikke se til høyre eller venstre. Se aldri en araber i øynene, ikke stopp for å se på gateselgernes varer. Man kan aldri stole på en araber, så vær forsiktige, hold sammen!

Svensken som fortalte dette, hadde syntes det hørtes voldsomt ut, og hadde dagen etter reist tilbake til Betlehem på egen hånd. Han hadde selvfølgelig truffet bare vennlige og høflige arabere..

En annen årsak til manglende salg i Betlehem, er at reiseselskapene gjør avtaler med utvalgte souvinirbutikker mot en provisjon på opptil 40%. Det blir en vinn-vinn situasjon for både disse butikkene og for reiseselskapene, -turistene betaler åkke som. Taperne er kjøpmennene i Betlehem. Jeg er rimelig sikker på at en av butikkene her i Beit Sahour har en slik ordning, for der er det ofte busser utenfor. Ellers så er visstnok de fleste av disse butikkene på " den riktige siden" av muren.

Lurer på hva Jesus tenker om alt dette??

Det er vanskelig å finne det nyfødte og uskyldige barnet i krybben i Betlehem anno 2010.

Av de mer prosaiske ting så kan jeg fortelle at det har regnet i natt (hurra), og at jeg har fått ny dusj hvor det går an å regulere varmt og kaldt vann (hurra)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar